Kata v tréningovom procese mládeže - 5. časť

Autor: Ľubomír Striežovský
Pridané: 10.03.2010 12:42:14
Téma: tréning
Počet zobrazení: 2458

2.10 Bunkai, oyo

Kata sú encyklopédiou techník daného štýlu. To znamená, že každá technika a každý pohyb v nich majú svoj praktický význam. Analyzovanie praktického použitia techník obsiahnutých v kata je teoretickým prístupom. Pokiaľ chceme byť dôslední, je nevyhnutné potvrdiť si teoreticky získané vedomosti v praxi. Praktický prístup je obsiahnutý v bunkai a oyo.

Podľa slovníka je bunkai názorné prevedenie kata, čiže jej aplikácia so skutočným protivníkom alebo partnerom.
Oyo je akási volnejšia forma bunkai, pri ktorej sú povolené menšie odchýlky od pôvodných techník.

Nácvik bunkai kata môže byť nasledovný:
1. krok – analýza techník: Cvičenci sa sami bez pomoci trénera snažia prísť na význam jednotlivých techník. Touto metódou sa rozvíja „bojové myslenie“ cvičencov a okrem toho, cvičenci môžu vymyslieť aplikáciu, ktorú tréner nepozná. Tu je nutné spomenúť, že v dnešnej dobe je ťažko určiť, čo si tvorca danej kata predstavoval pri jej tvorení a preto nemožno povedať, že len jedna konkrétna aplikácia je správna. Za správnu možno pokladať každú funkčnú aplikáciu, ktorá používa techniky danej kata a preto tento krok nácviku možno použiť aj vtedy, keď cvičenci už boli oboznámení s funkciami techník danej kata pri jej nácviku.
2. krok – triedenie nápadov: Nápady z 1. kroku musia prejsť odbornou kontrolou trénera a to hlavne preto, že mladší a menej skúsenejší cvičenci v úlohe útočníka neraz napomáhajú vykonaniu aplikácie, ktorá bez pomoci nie je funkčná. Najlepšie je, ak aplikáciu predvedú cvičenci na trénerovi, ktorý lepšie zvláda úlohu útočníka.
3. krok – nácvik aplikácií jednotlivých častí kata: Po selekcii techník sa začína s nácvikom. Začína sa cvičiť vo dvojiciach, pričom sa striedajú úlohy útočníka a obrancu. Najprv je vhodné cvičiť oddelene jednotlivé časti kata a nie hneď celú kata.
4. krok – nácvik bunkai celej kata: Po zvládnutí jednotlivých častí ich môžeme spojiť do celku. Úloha útočníka je veľmi dôležitá, pretože on udáva prvotný impulz. Cvičenie bunkai celej kata je náročné na pamäť, preto niekedy dlhšie trvá najme pri mladších cvičencoch, kým je cvičenie súvislé a nie kostrbaté. Bunkai môžu cvičenci cvičiť vo dvojici, ale pre cvičencov je pútavejšie, keď je jeden obranca a viac útočníkov. Táto forma cvičenia je aj viac bližšia realite, pretože niektoré aplikácie simulujú techniky, po ktorých je súper z boja vyradený, čiže boja sa viac nezúčastňuje (techniky lámania, údery na krk ...) a ako vieme, kata simuluje boj proti viacerým útočníkom.

Karatistov možno rozdeliť podľa kritéria dominantnosti očakávaných cieľov od karate do troch skupín:
• Športovci – majú súťažné ambície, karate chápu ako šport
• Rekreační cvičenci – cvičia karate pre jeho zdravotný účinok na organizmus
• „Bojovníci“ – karate chápu ako bojové umenie, cvičia ho kvôli sebaobrane
Je jasné, že väčšina cvičencov má ciele, ktoré sa dotýkajú aspoň malou časťou každej skupiny, ale len jedna je dominantná. Práve pre poslednú skupinu cvičencov je cvičenie bunkai to, prečo sa karate venujú.



2.11 Estetika

Kata možno s trochou fantázie prirovnať k tancu s presne stanovenou choreografiou. Už na prvý pohľad v nich aj laik vidí, že majú určitú štruktúru, sú v nich symetrické časti a časti, ktoré sa opakujú. Ich tvorcovia okrem obranných a útočných techník, taktiky boja a filozofických prvkov (o ktorých si povieme neskôr) do nich zakomponovali aj estetické prvky. Sú to najmä:
• ladnosť náväznosti techník
• striedanie rytmov cvičenia
• symetrické časti
• opakovanie niektorých častí
• ceremoniálny úvod a záver kata

Estetické hľadisko kata je zohľadňované aj pri výbere kata na súťaž. Tak ako nie každému tanečníkovi „pristane“ určitý druh tanca (keď už raz bolo použité prirovnanie kata k tancu), nie každému cvičencovi „pristane“ rovnaká kata. Prax ukazuje, že najme cvičenci s nízkym vzrastom sú víťazmi v súťažiach kata. Tým ale nie je naznačené, že vysokí cvičenci nemajú šancu zvíťaziť a majú cvičiť radšej niečo iné.
Pri výbere kata na súťaž je takticky výhodné, keď sa zvažujú aj somatické vlastnosti pretekára.



2.12 Filozofia

Karate napriek tomu, že je pôvodne bojové umenie, učí nás k tomu, aby sme neboli agresormi, aby sme jeho bojovú zložku využívali len na svoju obranu alebo na obranu iných pokiaľ je to potrebné. Toto filozofické posolstvo je dedené z generácie na generáciu práve prostredníctvom kata: každá kata začína obranou, cvičenec kata zobrazuje obrancu, nie agresora. Mladší cvičenci si možno neuvedomujú tento fakt, a preto je na trénerovi, aby im ho sprostredkoval. Budovanie charakterových vlastností cvičencov patrí k výchovnej zložke karate.



2.13 Znalosť faktov

Tento faktor komplexnosti danej kata je často zanedbávaný. Informácie, ktoré sa cvičencom poskytujú sú väčšinou obmedzené na to, na ktorý technický stupeň sa vyžaduje zacvičenie danej kata. Príčina tejto situácie je zrejmá: nedostatok informácií. Na Slovenskom trhu dostupná literatúra je z tohto pohľadu skúpa a tréneri, pokiaľ chcú v tomto smere pre svojich cvičencov niečo urobiť, sú nútení hľadať iné zdroje informácií. Sú to najme:
a) zahraničná literatúra – pre väčšinu trénerov je nedostupná a jej použitie je ovplyvnené aj znalosťou cudzieho jazyka
b) Internet - ktorý je neobmedzeným zdrojom informácií obsahuje mnoho stránok, ktoré sa venujú problematike kata.
c) semináre venované kata – sú pre trénerov veľmi cenné, väčšinou sú však venované postupom kata a aplikáciám techník
d) sympóziá – poskytujú mnoho cenných informácií z oblasti karate, ale nie je zaručené, že práve táto problematika bude na nich prezentovaná
e) školenia trénerov – obsahujú aj témy venované kata a preto sú v súčasnosti asi najlepším zdrojom informácií z tejto problematiky
f) ústne podanie – je často používané, avšak tu hrozí nebezpečenstvo komunikačného šumu

Podanie informácií o kata (význam názvu, historické korene, jej používanie v rámci súťaží) pôsobí na cvičencov motivujúco.